Historisk sveitservilla

I dette huset er ingenting, absolutt ingenting, overlatt til tilfeldighetene. Og sånn må det nesten være når en sveitservilla skal totalrestaureres for å finne tilbake til sitt gamle jeg.

Sveitservilla - Brenne gård i Bø i Telemark

Det gamle "nye" huset ligger der i all sin prakt, på idylliske Brenne gård i Bø i Telemark. Knut Midtbø overtok eiendommen i 2002 og er tredje generasjon på gården. Selve hovedbygningen ble bygd i 1898, men på 1970-tallet ble huset modernisert betraktelig. Moderniseringen gjorde huset, som opprinnelig var i sveitserstil, nærmest til det ugjenkjennelige. Alle detaljer og utsmykninger ble borte, og alt Knut satt igjen med, var noen få gamle bilder og slektas minner. Og med det som utgangspunkt, bestemte han seg likevel for å ta fatt på den omfattende restaureringen. For Knut hadde ett mål for øyet: Han ville ha tilbake alt, akkurat slik som det en gang var, koste hva det koste vil.

- Både tak og vinduer var i dårlig forfatning, så noe måtte gjøres. Jeg fikk i grunn valget mellom kun å male og skifte vinduer, eller kopiere gamle dager. Da jeg studerte de gamle bildene i fotoalbumet, syntes jeg huset var så spesielt at det fortjente full restaurering, forteller Knut. Det er slike gamle bilder som har lagt grunnlag for arbeidet Knut Midtbø har nedlagt. Dette er tatt en gang på midten av 1900-tallet.

 

Bjelle med hane
Gammelt bilde av sveitservillaen
Mørk brun inngangsdør
Tak på hjørnet av sveitservillaen

Lokal arbeidskraft

Så, i 2011, ble arbeidet så smått satt i gang. Knut gjorde et nøye kostnadsoverslag og kontaktet fagkyndige håndverkere og ba om hjelp. Alle leverandører ble nøye utvalgt, det var viktig for ham å velge norsk og lokal arbeidskraft, som kunne levere kvalitet i alle ledd. Og med en fulltidsjobb i anleggsbransjen, så Knut seg nødt til å sette bort mye av jobben.

- Det meste måtte spesialbestilles, det er ikke en jobb for hvem som helst, sier Knut. Også broren, Inge Midtbø, har bistått Knut i det møysommelige arbeidet. Han jobber med teknisk tegning og har hjulpet Knut i å gjenskape alle utsmykningene. En kunst i seg selv, og helt nødvendig for å kunne gjengi alle detaljer så nøyaktig som mulig.

- Tegningene sendte vi til EKS Design i Østfold, som har frest ut alle delene for meg. Så ble alle utsmykningene lagt i Owatrol-olje i et halvt døgn, for lengre holdbarhet, forteller han.

Med stor respekt for huset og fargene

Underveis i riveprosessen dukket det opp små hint om husets opprinnelige farger. Ifølge Knut var det ting som tydet på at huset aldri var blitt malt, noe som gjorde jobben litt enklere. - Jeg ønsket å få huset malt så nære originalfargene som mulig, sier Knut, som understreker at han har fått uunnværlig hjelp av Fargerike Lunde. - De må ha vært hos meg nærmere femti ganger de siste årene. Vi har hatt, og har fortsatt, et utrolig tett og godt samarbeid.

Det er riktignok én farge Knut lot være å tilbakeføre. - Før i tiden var det vanlig å male sveitserhus i Midt- Telemark i en veldig spesiell og kraftig rosafarge i veggen på inngangspartiet. Men det fikk jeg faktisk ikke lov til av Fargerike Lunde. De mente den ville ta for mye fokus, smiler Knut, som likevel fikk lurt seg til å male noe av fargen på inngangsdøra.

Magne Grindrud, daglig leder ved Fargerike Lunde, flirer godt når vi snakker om den omdiskuterte rosafargen. Han synes det holder lenge med rosa profiler i dørene. - Med stor respekt for hva malerne gjorde før i tiden, for de var kjempedyktige, men man trenger ikke kopiere alt de gjorde. Det kan bli litt vel mye noen ganger, sier han. - Men jeg må si jeg er imponert over at de brukte så mange sterke farger så tidlig på 1900-tallet. De hadde veldig god fargesmak, og må ha vært veldig forut for sin tid, tilføyer Knut.

Selv stabburet har fått sin egen fargepalett og snekkergleden lyser her også. Hjørnekassene har fått påmalt steinimitasjon, noe som ble brukt ofte på trebygninger i Norge før.

Avslør hemmeligheten

Fargerike Lunde begynte allerede i 2012 å lete seg frem til de rette fargene. Ut ifra noen gamle stolper som det satt igjen litt farge på, samt det som ble husket av moren til Knut, ble det komponert en fargepalett. - Den grårosa hovedfargen på huset, er unik for Brenne gård. Det finnes ingen andre hus her i Telemark som har den fargen, sier Magne, som bevisst har holdt fargekodene hemmelig. Selv ikke Knut har fått vite om dem.

- Det er fordi man aldri skal kopiere så spesielle farger. Fargene vi har brukt på Brenne gård, er kun ment for Brenne gård. Det er av hensyn til arkitektur og beliggenhet, og Knut som bor der. Man skal ha stor respekt for gamle hus, slike hus skal man rett og slett ikke tulle med, forklarer Magne. Men Magne har ombestemt seg. Nå skal fargene avsløres!

Selve huset er malt i S2005-Y60R, utskjæringen har samme fargekode foran og 8501-G90Y bak. Stolpedekoren er i S7020-Y70R. De mørke vindussprossene innerst mot vinduene er i S8005-Y80R, mens hovedfargen på stolpene rundt er S4020-Y30R. Hoveddøren er i S8005-Y80R og S4020-Y30R. Den "berømte" rosafargen er 3040-R10B.

- Altså, hadde man malt disse fargene på et annet hus, så hadde det med stor sannsynlighet blitt helt feil. Kopiering av farger blir sjelden vellykket, det ser vi mange eksempler på. Og for å sitere Laila Kile Grüner, som har hatt hovedansvaret for fargene til Knut: Du tuller ikke med fargene på bunaden min eller huset på Brenne, da blir det bråk!

Begynnelsen på slutten

Utvendig restaurering nærmer seg slutten. Men arbeidet er på langt nær over. For Knut har ikke gjenskapt et sveitserhus uten å gjøre stilen komplett. Arbeidet innendørs har så smått begynt, men Knut har ikke dårlig tid. For hastverk er lastverk, og det er ikke et alternativ på Brenne gård.

Ny tidsriktig tapet er kommet opp, og gjør seg riktig godt på veggen. 2902 Karlslund fra Borge. Fargerike har et bredt utvalg av tapeter som kan gjenskape enhver stil.

Fargerike Lunde og Laila Kile Grüner har lagt ned, og fortsetter å legge ned, utallige timer i arbeidet med å finne tilbake til alle hustes opprinnelige farger – både innvendig og utvendig. – De er til uunnværlig hjelp, sier Knut.

- Hvert eneste rom innvendig skal også tilbake i gammel stil, men Knut er fornuftig og tar litt og litt av gangen. Det fins opptil 20 ulike farger innendørs, og arbeidet er både tidkrevende og svært omfattende. 

Det er svært viktig at alle detaljer blir så nøyaktig som overhodet mulig, både når det kommer til form og farge.

- Om du hadde visst det du vet i dag, om all nedlagt tid, arbeidsinnsats og penger. Ville du gjort det samme igjen? - Ja. Uten tvil. Hadde jeg ikke gjort dette, ville jeg mest sannsynlig angret resten av livet, bedyrer han.