Wrights Gaard

Porselensfabrikken i Porsgrunn

Rett bak porselensfabrikken i Porsgrunn er det liv i den gamle gården fra slutten av 1700-tallet.

Da vi fikk tilbud om å kjøpe Wrights Gaard for én krone mot at vi tok vare på den forfalne eiendommen fra 1776, kunne vi jo ikke si nei. For oss er dette en unik mulighet, forteller kunstnerparet Tonje Vahl Løwer og Styrk Fjærtoft Trondsen. Sammen har de gjennom ti år jobbet med restaurering og bygningsvern av to andre gamle eiendommer. Paret tok utfordringen med å sette gården i stand. De innreder hele huset som en villa med ønske om blant annet å formidle kultur, interiør og bygningsvern i det ærverdige huset. Eiendommen var forlatt og trengte en kjærlig hånd da de overtok huset sist høst, men med stor iver og mye pågangsmot har de allerede rukket å få flere av rommene i stand.

 

Spisestuen

Huset bærer preg av fornyelser gjennom århundrer. Det er tydelig at familien Wright gjennom generasjoner har latt seg inspirere av storhetstiden i Europa med datidens trendy tapet og finesser. I flere rom kunne man trykke på en ringeklokke som ga beskjed til tjenerskapet om at det var på tide med påfyll av godsakene. Spisestuen er et av rommene som er ferdig renovert, og et nydelig tapet er med på å sette atmosfæren.

Wrights Gaard Porsgrunn stue

Tapet

– Vi hadde et ønske om å være litt utradisjonelle, samtidig som det var viktig å velge noe klassisk i dette rommet, forteller Styrk. Tonje begynte å se i tapetbøker sammen med interiørkonsulenten hos Fargerike Skien, og ba om å få se bøker med rosemønster. Da hun fant tapetet Small Prints fra Storeys, var det ingen tvil. – Tapetet er passe rampete samtidig som det viser respekt for rommet, sier Styrk. Den gamle ovnen fra Bærums Værk er blitt restaurert og er et smykke i spisesalen. Brannmuren er malt hvit, listen i Tanzania FR1104.

Wrights Gaard porsgrunn tapet

Gjesteværelse

På et av gjesteværelsene har de brukt et korktapet med vakkert gullmønster, Curtis Damask fra Thibaut, på den ene kortveggen. – Vi har vært litt dristigere enn det vi planla i utgangspunket, for det skal være litt gull og glamour også, sier Tonje og ler. Gulvet og den høye listen er malt i fargen Sober, og veggfargen Lavakull FR1131 er valgt ut fra en valør i tapetet.

Wrights Gaard gjesteværelse

Badeværelset

På det tilstøtende badeværelset har paret valgt å male taket i samme farge, Sober. – Jeg synes det er vakkert at man kan se strukturen av alle malingslagene. Det vitner om at huset har fornyet seg til alle tider, forklarer Styrk.Et badekar med løveføtter i herskapelig stil er blikkfanget på badeværelset. Svart-hvite fliser på gulvet og fargen hvit lin på veggene sørger for en lun atmosfære.

Hvit lin
Hvit lin Jotun 10182
Wrights Gaard bad

Bibliotek

Biblioteket vegg i vegg er også et av rommene som er ferdig. Tonje har inngått en avtale med Fretex, som samler sammen pene skinninnbundne bøker og serier som på sikt skal fylle hyllene. Rommet i seg selv er en juvel, med originalt ildsted og metervis med bokhyller. Treverket i biblioteket er beholdt i den originale fargen og var et viktig element da paret skulle velge riktig farge på veggene.

Wrights Gaard Porsgrunn

Fargevalg

– Vi fikk god hjelp av interiørarkitekt Jessica Flod med veiledning av fargevalg, og plukket ut fire farger som vi prøvemalte. Til slutt satt vi igjen med en grønn nyanse og denne grå fargen Sober, fordi vi ønsket en mørk farge som kunne harmonere med det rødbrune treverket i innredningen, sier Styrk. – Men det var jo først kvelden før vi skulle kjøpe malingen hos Fargerike, at du klarte å overbevise meg om at det var den grå som gjaldt, skyter Tonje inn. – Og det har vi ikke angret på, den er perfekt!

Wrights Gaard blåfarge i stue

Bokhylle

Det originale treverket i bokhyllene er beholdt akkurat som det var, det har de kun tørket støv av. Styrk viser oss husets hemmelighet. Når man trykker på en knapp i bibliotekveggen ved siden av peisen, åpner den ene bokhyllen seg, og en trapp kommer til syne. Den smale trappen fører ned til en vinkjeller. I vinkjelleren har vi kun malt murvegger og beholdt alt annet originalt, forteller Styrk. – Vi fikk god hjelp av Fargerike C. Christoffersen til å finne riktige nyanser og glansgrader til de ulike flatene, forteller Tonje. – De har fulgt oss gjennom prosessen og gitt gode tips og råd. Det er viktig å ha dyktige fagpersoner med på laget når man går i gang med et slikt prosjekt. Jeg elsker maling fordi det kan omskape det mest begredelige utgangspunkt til noe vakkert. Nesten som å trylle! Et liv uten maling ville vært utrolig kjedelig, avslutter Tonje.

Wrights Gaard bokhylle